Danmark

Märkte att när jag kollade igenom bilder hade jag visst varit lite dålig på att ta kort. Har mest på alla som va med och det vill jag inte lägga ut för mycket på. Och i början på veckan va jag riiikigt dålig på att ta kort men det får ni stå ut med. Här kommer iallafall lite om vår resa...

Första dagen startade hemifrån halv fyra på morgonen, vädret växlade en del, ibland soligt och ibland sån dimma att man inte såg nåt alls. Dessutom fastande mammas och pappas tankkort i en automat när vi skulle tanka så jag fick ringa och spärra det och en halvtimme senare kom vi därifrån. Super härlig start med andra ord. Åkte över via Helsingborg - Helsinör och dirket över till Danmark sken solen och det blev varmt :)
Blev lite handlat där och även fika i solen lite senare.
Kom fram ganska sent och då blev det nog inte så mycket va jag kan komma på.

Söndagen va nog en av dom soligaste dagarna så vi passade på att åka till närmaste stranden, men väl där blåste man nästan bort och vattnet va rikigt kallt tyvärr :(



        

Måndagen blev det en heldag iväg till Tyskland och några städer på vägen dit. Blev en del shopping den dagen...
Tisdagen minns jag att vi åkte till Esbjerg och tror även det blev en sväng till Vejers där vi brukar bo. Där kunde man inte komma fram till stranden heller för det blåste så. Jättetråkigt verkligen för då fattade man att man säkert inte skulle få ligga på stranden och sola ens, vilket det heller inte blev :(
Fast det va fint i Vejers ändå och en glass från samma ställe som alltid blev det.

Resten av dagarna kommer jag inte rikigt ihåg vart och när vi åkte men det blev lite småstäder som är så gulliga i Danmark, en del shopping och en massa umgås med alla.
Stugan som vi hade va jätte fin så där trivdes man med. Och området där vi va är ett speciellt feriehus ställe som är anpassat för alla turister ;) Så det fanns en rolig minigolfbana där jag nästan vann, en stor stundsmadrass typ, linbana och självklart ett bageri där vi köpte färska birkes varje dag =)

Blev en del fika med, varje dag med den dagen jag blev allra mättast va när jag åt den här.


Två giganstiska maränger med massa grädde med choklad mellan och som ni kanske ser även choklad på också. Sååå mäktig och svår att äta dessutom, blev bara den och en liten bit av en jättegod chokladlängd med. (mycket choklad blev det visst)
Och här är resten som fanns på bordet den dagen.



Kanske skulle visa lite på vår fina stuga med.


Köket


Här satt vi och åt vi ett svindyrt och jättefint ekbord och myranstolar. (Kollade under och jooda det va äkta myranstolar så Anders och jag gick in en i möbelaffär och kollad va dom kostade, 3600 styck!! Och det är i danska dessutom och det fanns 10 stycken, sjukt!)


Här satt/låg man så mycket man kunde, jätte skön!


Fanns 2 loft och den här är tagen från det ena, nedanför fanns det bordtennisbord och fotbollsspel som användes flitigt av alla utom mig ;P


Solarie som också användes flitigt av alla utom Johan


Från det andra loftet och ner över det stora rummet med den stora tvn som aldrig användes ;)
Dessutom va det väldigt högt i tak som ni kanske ser, mysigt.

Annica och Johan hittade någon Albino cola, helt genomskinlig men smakade ändå som cola. Kändes riktigt skumt när man drack...


Och för att visa lite mat som jag alltid gör så kommer midsommarmaten här med.
Sill för alla utom Anders och Annica som åt köttbullar.
         
Och så lite glass, jordgubbar och grädde...


Efter den goda maten blev det städning av stugan och lite så. Dagen efter det blev det upp vid 7, äta sista birkesen och sen åkte vi iväg. Blev en lång resa hem och hemma va man väl runt halv elva sen. Men då stannade vi även till vid ett stort kökcentrum i ett par timmar, fikade, åt mat och så.

         
Stora bältsbron, kostar 215 danska att åka över...

         
Öresundsbron, här fick vi köra i 110 ;)

Det va våran resa det, fast går ju inte riktigt att beskriva allt ändå, men nu fick ni ju se lite. Åhh jag vill tillbaks...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0